1403-03-12 12:54
281
0
90223
دغدغه‌های کشاورزان فهرست شد؛

مزارع طلایی گلستان در انتظار کمباین

فصل برداشت محصولات کشاورزی از راه رسید و دوباره کشاورزان به تکاپو افتادند تا دسترنج خود را از مزارع طلایی گندم درو کنند، اما باز هم دغدغه برخی کشاوزان فقدان ادوات و تجهیزات است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، فصل برداشت محصولات کشاورزی در استان گلستان آغاز شده است، شرایط خوب نزولات جوی به رونق مزارع کشاورزی کمک کرده تا این روزها حال کشاورزان هم خوب باشد اما از طرفی دغدغه‌هایی هم وجود دارد که باید از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود تا انگیزه تولید تقویت و جهش تولید مزید بر علت شود.

حساسیت‌هایی که در هنگام برداشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک وجود دارد باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمتی ببرد تا دسترنج کشاورزان هدر نرود مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی از جمله اتفاقاتی است که ممکن است به دلیل افزایش دمای هوا و وزش باد تمام زحمات تولیدکنندگان تحت تاثیر قرار بگیرد.

*ضمانت بانکی سد پیش‌روی کشاورزان گلستانی
علی نجفی یکی از کشاورزان روستای مازیاران بخش فندرسک است که درباره دغدغه‌هایش در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: روستای ما ۳۰۰ هکتار زمین دارد و تا امروز یک کمباین هم برای برداشت محصول نداشت.

وی با اشاره به سختگیری ارائه تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی بیان کرد: چند سال پیش قرار بود با تسهیلات ۳۲ میلیون تومانی که از بانک کشاورزی دریافت کنم کمباین بخرم اما بانک هر ضامنی را که بردم قبول نکردند، بزرگترین مشکل عمده کشاورزان همین موضع است مگر در یک روستا چند کارمند و ملک تجاری که قابلیت ضمانت داشته باشد وجود دارد.

این کشاورز روستایی ادامه می‌دهد: برای خرید تراکتور نیز چهار سال پرونده‌سازی کردم چک برگشتی و معوقه نداشتم اما گفتند که باید حسابم کارکرد داشته باشد، اگر قرار باشد سرمایه‌ای داشته باشم چرا باید خود را معطل دریافت تسهیلات کنم؟

نجفی توضیح داد: ۷٫۵ هکتار زمین دارم امسال پسرعمویم دو ماشین و تراکتور خود را فروخت تا با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یک کمباین مدل ۹۴ را بخرد، بنده هم پارسال به عنوان دیمکار به بانک معرفی شدم که ردیف کار بخرم برای ضامن چهار نفر از کشاورزان را بردم اما بانک به عنوان ضامن آنها قبول نکرد و این مشکل همچنان سد پیش‌روی ما است.

پراکندگی اراضی کشاورزی در تمام پهنه گلستان

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان از کشاورزان و مردم استان خواست در فصل برداشت محصولات کشاورزی حتما حواس‌شان به مزارع باشد، حتی انداختن ته سیگار کنار جاده می‌تواند هکتارها اراضی کشاورزی را دچار حریق کند.

مریم برزنونی با تاکید بر اینکه اراضی کشاورزی در تمام پهنه استان پراکنده است و مردم باید احتیاط کنند، تصریح کرد: کشاورزان حتما در مزارع خود حضور داشته باشند مخصوصا اراضی که کشت دوم دارند.

وی ادامه داد: کشاورزان توجه داشته باشند که آتش بقایای گیاهی به صورت خطی با توجه به گرامای هوا فضا را مساعد برای آتش‌سوزی گسترده می‌کند هرچند بر اساس قانون آتش‌سوزی مزارع جرم تلقی می‌شود و افراد خاطی باید به دستگاه قضا معرفی شوند.

قابلیت خوشه‌های طلایی به باروت بر اثر گرما و آتش

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه مزارع گندمی نداریم که در استان به فصل برداشت نرسیده باشد، گفت: دائما نظارت بر روی برداشت و فعالیت کمباین‌ها در دستور کار است.

برزنونی در پاسخ به این سوال که آیا کمباین و ادوات کشاورزی داریم که خودش عامل آتش‌سوزی باشد، توضیح داد: آری، البته تجربه‌ای که در این زمینه داریم نشان می‌دهد عمده آتش‌سوزی بر اثر غفلتی است که اتفاق می‌افتد مثلا یک ته سیگار و آتش‌سوزی کوچک می‌تواند در مزارع گندم خشک همانند یک بارت عمل کند و گرمای هوا و وزش باد به آتش‌سوزی گسترده دامن بزند.

وی گفت: از دهیاران و شوراهای اسلامی خواستیم که با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی و گرمای هوا نسبت به استقرار ایستگاه آتش‌نشانی اقدام کنند تا در صورت هر گونه آتش‌سوزی و یا سهل‌نگاری سایر مزارع کشاورزی مورد تهدید قرار نگیرد.  

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: تراکتور متصل به کمباین با دیسک به اندازه کافی در استان داریم اگر آتش‌سوزی اتفاق افتاد لازم است که از آتش‌بر استفاده کنند تا حریق توسعه پیدا نکند چون ممکن است ناوگان آتش‌نشانی به موقع نرسند.

برزنونی از دیگر مشکلات کشاورزان را دریافت تسهیلات برشمرد و گفت: تسهیلات در حوزه جهاد کشاورزی نیست محدودیت منابع بانکی شاید مسئله‌ای باشد که نتواند مطالبات کشاورزان را برآورده کند، کشاورزان باید گردش کار سپرده خود را در بانکی که می‌خواهند تسهیلات بگیرند داشته باشند.

وی بیان کرد: حجم تقاضا و تسهیلات ابلاغی به اندازه هم نیست و همیشه تقاضا بیشتر است، مدیریت آن نیازمند شیوه‌نامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

۸۰۰ کشاورز گلستانی متقاضی خرید کمباین

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه کل تولید کمباین در کشور ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه است در استان گلستان بالای ۱۷۰ دستگاه تقاضا داشتیم، کشور نیز بر اساس پراکنش کشاورزی برای استان سهمیه بندی می‌کند تا توزیع به طور یکنواخت انجام شود.

برزنونی با اشاره به اینکه صیانت از تسهیلات و نظارت بر آن بسیار بااهمیت است، ادامه داد: برا این اساس متقاضیان اولویت‌بندی می‌شوند تا کسانی که اراضی بیشتری دارند در اولویت دریافت تسهیلات قرار بگیرند.

وی گفت: برخی کشاورزنما تسهیلات دولتی را می‌گیرند مستندات هم شاید کامل باشد اما کارنده را خریداری و در بازار آزاد با قیمت بیشتر می‌فروشند که باید از این روند جلوگیری شود.  

برزنونی با اشاره به اینکه هدف ما ارتقاء بخش کشاورزی است، گفت: اگر تسهیلات در راستای بخش کشاورزی نباشد خیلی اثرگذار نیست.

* بانک کشاورزی برای ضمانت سختگیری ندارد

معاون اعتبارات بانک کشاورزی استان گلستان نیز در زمینه اعطای تسهیلات به کشاورزان برای خرید تجهیزات و ادوات گفت: در زمینه ضمانت این تاکید نبوده که حتما وثیقه گذاشته شود، ترکیب وثیقه و ضمانت می‌تواند کار کشاورزان را راه بیندازد برای وام‌های ازدواج و فرزندآوری نیز برای متقاضیان سیاست سختگیری را در پیش نگرفتیم.

حسن خواجه ادامه داد: با قاطعیت می‌گویم بانک کشاورزی برای ضمانت سختگیری ندارد و در چارچوب و بر اساس قوانین، کار را انجام می‌دهد، ۷ میلیارد تومان به صورت ضمانت پرداخت تسهیلات انجام شد.

به گفته وی؛ تنها بانکی هستیم که کشاورز و دامدار و کاسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنیم، گروه هدفی که با این بانک کار می‌کنند کشاورز هستند و حتما مدارک آنها را به عنوان تضمین استفاده می‌کنیم هر کسی که فعالیت کاری داشته باشد به عنوان ضامن قابل پذیرش در این بانک است اگر افرادی در مراجعه به بانک پاسخی نگرفتند اطلاع بدهند تا پیگیری کنیم.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی استان گلستان از کشاورزان استان خواست وقتی محصول خود را می‌فروشند سپرده‌هایشان را نزد بانک بگذارند تا تسهیلات را دریافت کنند.

خواجه افزود: سال گذشته یکهزار و ۸۲۵ میلیارد نومان اعتبار برای خرید مکانیزاسیون در نظر گرفته شد و یکهزار و ۲۵۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.